بیمارستان امام سجاد کوهرنگ
۱۳۹۸ جمعه ۲۶ مهر
1398/04/13
ولادت حضرت معصومه (س)

ولادت حضرت معصومه(س)

در روز اول ذيقعده سال 173 هجري، در شهر مدينه چشم به جهان گشود. اين بانوي بزرگوار، از همان آغاز، در محيطي پرورش يافت كه پدر و مادر و فرزندان، همه به فضايل اخلاقي آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسايي و تقوا، راستگويي و بردباري، استقامت در برابر ناملايمات، بخشندگي و پاكدامني و نيز ياد خدا، از صفات برجسته اين خاندان پاك سيرت و نيكو سرشت به شمار مي رفت. پدران اين خاندان، همه برگزيدگان و پيشوايان هدايت، گوهرهاي تابناك امامت و سكان داران كشتي انسانيت بودند.

 

سفر به ايران و شهادت ايشان

حضرت معصومه يك سال بعد از هجرت تبعيد گونه حضرت رضا (ع) به مرو، در سال 201 هجري قمري، به شوق ديدار برادر و اداي رسالت زينبي و پيام ولايت، به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد. در شهر ساوه عده اى از مخالفان اهل بيت كه از پشتيبانى مأموران حكومت برخوردار بودند، سر راه كاروان آنان را گرفته و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتيجه تقريباً همه مردان كاروان به شهادت رسيدند، حتى بنابر نقلى حضرت (س) معصومه را نيز مسموم كردند.

 

چرا روز ولادت حضرت معصومه به نام روز دختر نامگذاري شده است؟

سالروز ميلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقويم ايراني با عنوان روز «دختران» نامگذاري شده‌است‎‎، نامگذاري‌اي كه ظاهرش ريشه در ازدواج نكردن آن حضرت و تجردش دارد و باطنش نيز در پي معرفي الگويي برجسته براي دختران مسلمان و به‌ ويژه شيعه اهل بيت است.

 
 

دلايل ازدواج نكردن حضرت معصومه چيست؟

مورخين دلايل مختلفي را براي عدم ازدواج آن حضرت بيان مي‌كنند كه به صورت كلي به شرح زير است:

  1. در تاريخ يعقوبي در خصوص  ازدواج نكردن حضرت فاطمه معصومه (س)، ادعايي ترديدآميز را مطرح شده است: «موسي بن جعفر وصيت كرد كه دخترانش شوهر نكنند و هيچ‌كس از آنان شوهر نكرد، مگر ام‌سلمه كه در مصر به ازدواج قاسم بن محمد درآمد و آن هم براي محرميت در مسير رفتن به سفر حج بوده‌است.
  2. از ديگر دلايلي كه براي  ازدواج نكردن حضرت معصومه (ع) مطرح مي‌شود، ناظر به جايگاه علمي و معنوي ايشان است؛ چرا كه برخي با اشاره به همين موقعيت ويژه، مدعي هستند كه در زمان ايشان، مردي مناسب اين بانو در جامعه مسلمين حضور نداشته و لذا آن حضرت و ساير خواهرانشان، طريق تجرد را برگزيده‌اند.
  3. يكي ديگري از آرايي كه در خصوص تجرد حضرت معصومه (س) بيان شده‌، خفقان دوران و نيز محدوديت‌هايي است كه حكومت وقت براي برقراري ارتباط ميان خاندان امام موسي كاظم (ع) با ساير جامعه شيعيان، ايجاد كرده بود. از اين رو در حالي كه شيعيان براي حفظ جان و مذهب خود، رويه تقيه را پيش گرفته بودند، ازدواج با زنان خاندان امام كاظم (ع) را به منزله تهديدي براي خود قلمداد مي‌كردند و همين مسئله سبب شد تا انگيزه آنان براي وصلت با اين خاندان كمرنگ شود.

 

بررسي دلايل ذكر شده

بررسي كلي سه نظر مطرح‌شده در بالا، نشان مي‌دهد كه هرچند اين دلايل چندان قابل وثوق نيستند و نقدهاي متعددي بر آنها مي‌توان وارد كرد اما هر يك به نوبه خود مي‌تواند راهگشاي دركي كلي از دوراني باشد كه حضرت معصومه (ع) در آن مي‌زيسته است. در اينجا بايد در اين نكته دقيق شد كه سياست ائمه اطهار در امر ازدواج و ازدياد نسل پاك شيعه در دوران‌هاي مختلف به‌ويژه در دوران حصر و تنگناهاي سياسي، نشان از آن دارد كه امر ازدواج در نظر آنها فراتر از سنتي اسلامي بوده كه عمل يا  عمل نكردن به آن در تضاد با سنت دين مبين باشد.

 

تعداد بازدید:
5
نویسنده:
قنبري
منبع:
خبرگزاري كتاب ايران
امتیازدهی
میانگین امتیازها:5 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس : چلگرد ،جاده ديمه ،روبروي پمپ گاز، بيمارستان امام سجاد
كدپستي :   تلفن :33223316 -038
دور نگار :  33223316 -038
@skums.ac.ir
تاریخ بروز رسانی 1398/07/26
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal